Het is de ambitie van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur om ervoor te zorgen dat de laadinfrastructuur geen drempel vormt bij de uitrol van elektrisch vervoer.
In de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) zijn activiteiten opgenomen die zullen zorg dragen voor: • Een voldoende dekkende laadinfrastructuur;
• Een verkorting van de doorlooptijden en een strategische plaatsing van laadinfrastructuur alvorens de vraag ontstaat;
• Toegankelijke informatie zoals de locatie en beschikbaarheid van de laadpunten en de laadtarieven;
• Toekomstbestendige laadinfrastructuur gericht op smart charging om capaciteitsbelasting van het elektriciteitsnet zoveel mogelijk te voorkomen.
De opgave
Dit alles is noodzakelijk om te zorgen dat het voor de consument aantrekkelijk is om nu én in de toekomst elektrisch te rijden en daarbij overal in Nederland op een eenvoudige en eenduidige manier gebruik te maken van de laadinfrastructuur. Veel van de te maken keuzes voor de toekomstige laadinfrastructuur in stedelijke gebieden en langs infrastructuur beïnvloeden de fysieke leefomgeving. Daarom worden ook bij deze keuzes de afwegingsprincipes betrokken en weegt ook hier bij keuzes de invloed op de kwaliteit van de fysieke leefomgeving, het landschap en de robuustheid van het water- en bodemsysteem.
Iedere Nederlandse gemeente stelt eind 2020 een integrale visie op laadinfrastructuur vast.
Nationale belangen waar het programma aan raakt
• 6. Mobiliteitssysteem
• 10. Klimaatverandering
• 11. Energievoorziening
• 16. Vestigingsklimaat
Verantwoordelijk departement en betrokkenen
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is verantwoordelijk en betrokken zijn Formule E-Team, VNG, IPO, de netbeheerders (uitvoering door ElaadNL) en het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL).
Meer weten
Kijk op de website https://agendalaadinfrastructuur.mett.nl/default.aspx